Saturday 3 November 2012

KIOSK



Apa Itu  Kiosk ? 

Dalam PKTS , kiosk adalah merujuk kepada ruang belajar – mengajar di dalam Kelas Pemulihan Khas MI. Cadangan kedudukan kiosk dalam Kelas Pemulihan Khas MI adalah seperti dalam Pelan Kelas Pemulihan Khas. Proses P&P lebih mudah berlaku apabila minda seseorang itu tercabar dan bukannya semasa bosan atau dalam keadaan rehat. Sayugia diingatkan bahawa setiap murid boleh belajar dan dapat diajar tertakluk kepada guru untuk menggunakan kaedah, pendekatan serta gaya pembelajaran (Learning Style) yang paling sesuai dengan seseorang individu tersebut. 

Berdasarkan perbezaan individu inilah maka kiosk-kiosk pembelajaran dalam Kelas Pemulihan Khas MI disediakan. Di kiosk-kiosk ini aktiviti pengajaran dan pembelajaran akan berlaku  mengikut kaedah daan cara belajar seseorang individu berdasarkan MI. Antara kiosk-kiosk yang ada dalam Kelas Pemulihan Khas MI ialah : 


  • K1   Kiosk Bahasa /  Verbal / Linguistik. 
  • K2   Kiosk Ruang  / Visual / Spatial. 
  • K3   Kiosk Interpersoal. 
  • K4   Kiosk Logik / Matematik 
  • K5   Kiosk Kendiri / Intrapersonal. 
  • K6   Kiosk Kinestetik/ Pergerakan. 
  • K7   Kiosk Muzik / Ritma. 
  • K8   Kiosk Alam Semulajadi / Natural. 
  • K9   Kiosk Pengurusan. 
  • K10  Kiosk  Umum. 
  • K11  Kiosk Pengamatan. 
  

Mengapakah Kiosk Diperkenalkan? 

Program Pemulihan  Khas Tahap Satu  (PKTS) adalah salah satu program penting yang perlu dilaksanakan dengan berkesan. 
  
• Kebolehan yang berbeza serta masalah dalam penguasaan 3M yang berbeza  bagi setiap murid memerlukan kepada langka-langkah pendekatan, kaedah, teknik serta bahan yang berbeza –beza perlu digunakan   mengikut keperluan murid  bilamana P&P dijalankan. 
  
• Pembinaan kiosk ini berdasarkan kepada Teori Multiple Intelligences (MI) yang  diasaskan oleh Howard Gardner. Teori ini menyatakan bahawa manusia mempunyai sekurang-kurangnya lapan kecerdasan. 
  
• Kecerdasan ini merangkumi pelbagai kebolehan, keupayaan, bakat atau kemahiran yang wujud dalam diri seseorang individu. Tahap kecerdasan bagi  setiap domain tersebut adalah berbeza-beza. 
  
• Howard Gardner  menyatakan bahawa pembelajaran seseorang individu adalah lebih mudah sekiranya dapat dijelaskan dalam bentuk seiring dengan kecerdasan yang sedia ada pada seseorang individu murid. Setiap individu dilahirkan dengan kecerdasan yang tersendiri yang boleh diperkembangkan melalui pendidikan, pengalaman dan persekitaran.



Kecerdasan
“ Kecerdasan merupakan kebolehan menyelesaikan masalah atau menyumbangkan hasil yang bernilai kepada budaya. ” 

 (Howard Gardner)

Mengikut teori pengukuran IQ bahawa potensi intelek seseorang itu adalah tetap dan telah ditentukan secara genatik. Oleh itu kecerdasan seseorang boleh diukur pada peringkat awal dan akan menentukan potensi individu tersebut. 

Sesungguhnya setiap anak yang dilahirkan di dunia ada kecerdasannya yang tersendiri. Justeru itu  perlunya diwujudkan kelas dan P&P yang berpusatkan individu di mana murid dapat mempunyai lebih banyak pilihan untuk: 

1. Meneroka minat mereka. 
2. Membentuk kebolehan unik mereka. 
3. Menunjukkan bakat mereka. 
  

Contoh Aktiviti Mengikut Kiosk – Kiosk Di Kelas Pemulihan CERIA

Hasil Pembelajaran : Mengenal  pasti huruf ‘a  - j’ 

K1 – Kiosk  Bahasa 
       1.1. Lihat dan sebut huruf (latih  tubi) 
       1.2. Menulis huruf 

K2 – Kiosk  Ruang 
       2.1. Potong dan gam huruf 
       2.2. Warnakan huruf 

K3 – Kiosk Interpersonal 
      3.1. Kuiz huruf 

K4 – Kiosk Logik \ Matematik 
       4.1. Suaikan abjad 
       4.2. Aktiviti memadan /  turutan huruf 

K5  - Kiosk Kendiri 
       5.1. Bermain  dengan huruf (sembunyi,  cari & susun ) 
       5.2. Membuat kad imbasan huruf  berukuran 5cm  X 5cm 
  
K6 – Kiosk Kinestetik 
       6.1. Menulis abjad (a-j) di udara 
       6.2. Menulis abjad (a-j) di pasir/gandum 

K7 – Kiosk  Muzik / Ritma 
      7.1. Nyanyi lagu ‘  ABC ‘ 
  
K8 – Kiosk   Alam Semula Jadi 
      8.1. Kenal pasti haiwan, tumbuhan atau  alam sekitar yang ejaannya bermula dengan    
             huruf  ‘a – j’ 
  






TERIMA KASIH. SILA COMMENT DAN FOLLOW

2 comments:

  1. assalamualaikum...cikgu shikim... saya ada 1 soalan nak tanya...
    1) adakah kiosk ini sesuai digunakan di kelas pendidikan khas?

    ReplyDelete

  2. Ya, kiosk boleh digunakan di kelas-kelas pendidikan khas dan kelas perdana.

    ReplyDelete